Опис досвіду роботи

Тема досвіду: «Підвищення ефективності навчання за допомогою ІКТ »
(впровадження елементів дистанційного навчання в практику роботи вчителя хімії)

Вступ
Останнім часом особлива увага при­діляється розвиткові творчих здібностей учнів. Критерієм оцінки навчальних досягнень учнів сьогодні стає не стільки обсяг матеріалу, а й вміння його аналізувати, узагальнювати, активно використовувати в нестандартній ситуації, уміння самостійно здобувати знання, вести пошуково-дослідницьку роботу.
Нові педагогічні технології дають можливість доповнення класно-урочної систе­ми новими формами навчання та контролю знань учнів.
Сьогодні ведуться численні дискусії про те, якою має бути освіта у XXI столітті. Центральною проблемою педагогіки і психології залишаються пошуки факторів, що базуються на застосуванні таких типів технологій, форм, прийомів і методів навчання, які забезпечували б підвищення рівня знань учнів, зміцнювали їх уміння і навички.
Сучасний рівень розвитку комп'ютерної техніки і програмного забезпечення надає широкі можливості щодо модернізації та підвищення ефективності навчання. Використання мультимедійних технологій у навчальному процесі урізноманітнює його, підвищує ефективність засвоєння матеріалу, автоматизує процес навчання та контролю знань. Розвиток мережі Інтернет та зростання її впливу на всі сторони діяльності суспільства за останні роки зумовили в освітній системі істотні структурні зміни. Так з поширенням у світі інформаційно-телекомунікаційних технологій та істотними структурними змінами в освітніх системах склалися передумови появи і розвитку нового напряму в освіті – дистанційного.
Методика навчання хімії та інших предметів шкільного курсу теж зазнають певних змін у зв’язку з необхідністю активізації пізнавальної діяльності учнів, підсилення їх самостійності, широкого використання в навчальному процесі технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки.
Констатуючи факт, що використання дистанційних технологій у процесі навчання хімії в загальноосвітніх навчальних закладах є актуальним питанням методики викладання хімії. На мою думку на даному етапі актуальним є саме поєднання традиційної освіти з елементами дистанційної.
Сучасні проблеми ставлять перед вчителями питання щодо оволодіння учнями навчальними програмами в повному обсязі в умовах скорочення часу. Аналіз можливих шляхів рішення проблеми вказує на необхідність впровадження в навчальних закладах систем дистанційного навчання, яка доповнює традиційні форми та метода навчання.
Отже, рішення проблеми існує, ним є доповнення традиційної схеми шкільного навчання елементами дистанційного навчання, створення різноманітних Інтернет-ресурсів. Це і курси, які існуватимуть паралельно традиційному курсу, доповнюючи його новими формами викладу матеріалу та перевірки знань, умінь та навичок, це і створені викладачами блоги з викладеним навчальним матеріалом, це і система тестування для контролю та самоконтролю знань учнів, це і створенні відео- або слайд-лекції, проведення вебінарів тощо.
Великі можливості щодо організації дистанційного навчання надає платформа  Moodle, де можна створювати електронні курси, що включають різноманітні ресурси (лекції, тести, анкети, форуми тощо), які значно полегшують процес підготовки учня до уроків та допомагають учителю визначити рівень навчальних досягнень учня з теми.

Основні напрямки роботи:
1.    Створення блогів з навчальними матеріалами для учнів з хімії.
2.    Створення та поповнення банку завдань в Дистанційному курсі.
3.    Залучення учнів до позаурочної діяльності із застосуванням елементів дистанційного навчання.
4.    Залучення учнів до науково-дослідної роботи.
5.    Розробка уроків з використанням інноваційних технологій.
6.    Залучення учнів до проектної діяльності під час уроків та в позаурочній діяльності.
7.    Розробка системи дистанційних завдань для контролю та самоконтролю знань учнів по навчальним т6емам з хімії.

Гіпотеза дослідження
Впровадження елементів Дистанційного навчання в практику роботи
¾   дозволяє учням навчатися у зручний час, у певному місці, здобувати освіту, застосовуючи сучасні технічні засоби,
¾   дозволяє одночасного використовувати навчальні ресурси будь-якою кількістю учнів;
¾   має більше можливостей контролю та самоконтролю якості навчання, які передбачають тестування на будь-якому етапі вивчення предметного матеріалу,
¾   не має географічних кордонів, виконувати завдання можна в різних куточках світу,
¾   дозволяє учням навчатися у відповідності до свого темпу, особистісних особливостей та освітніх потреб.
¾   дозволяє використовувати під час процесу навчання сучасні технології, тобто, паралельно засвоювати навички роботи з комп’ютером, використовувати мережеві технології тощо,
¾   дозволяє самостійно планувати час роботи,
¾   дозволяє навчатися у найбільш приємній та сприятливій атмосфері.
Впровадження елементів дистанційних технологій в  навчальний процес дозволяє підвищити  ефективність навчання учнів з предмета викладання, дозволить сформувати про безперервну освіту завдяки використанню інформаційних технологій.

Актуальність теми.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій – це об’єктивна реальність, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету. У зв’язку з цим особливої актуальності набувають питання формування інформаційної культури школярів всіх вікових категорій.
В класах гуманітарного напрямку, крім знань з предмету (хімії) необхідно навчити учнів умінню роботи з інформацією, інформаційними джерелами, уміння працювати з технічними засобами тощо. Вчитель має виховувати бажання учнів використовувати комп’ютер та сучасні інформаційні технології для навчання.
Нові інформаційні технології відкривають  доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення  різноманітних навичок, дозволяють  реалізовувати принципово нові форми і методи  організації навчання:
·       Комп’ютерно-орієнтований урок.
·       Інтерактивні форми проведення занять (лекцій, семінарів, практичних).
·       Дистанційні форми навчання, тощо.
Навизна проблеми - розробка нових підходів до контролю та самоконтролю знань учнів, формування надпредметних компетентностей – уміння використовувати комп’ютерні технології для навчання. розвиток і саморозвиток особистості, сприяє формуванню її організаційних, інформаційних, комунікативних компетентностей.
Провідна ідея полягає у впровадженні нових форм організації навчання та контролю знань за допомогою ІКТ, що забезпечує покращення організації оперативного контролю й самоконтролю знань учнів, підвищує мотивацію навчання учнів; формує навички самоосвіти; удосконалює форми організації праці вчителя. Використання дистанційних тестів в домашній роботі учнів дозволяє підвищити ефективність підготовки вчителя до уроку, а, відповідно, і ефективність самого уроку. Використання методів контролю та самоконтролю учнів, що дає змогу одержати об’єктивну динаміку засвоєння знань не лише протягом певного навчального періоду, а й за весь час навчання; диференціювання значущості оцінок, отриманих учнем за виконання різних видів роботи; підвищення ефективності оцінки знань.
Зміст досвіду
Моє життєве кредо: «Зроблене тобою до тебе ж і повернеться» Це слова Уінстона Черчіля. Звичайно,  ці слова багатозначні.  Але я  переконана, що  вони відповідають  саме сенсу роботи вчителя в школі.
Від початку  роботи  в школі  я поставила  собі за мету:
         розвивати інтелектуальні та творчі особистісні якості учнів з урахуванням  їх інтересів, мотивів та системи цінностей;
        залучати учнів до творчої, пошукової, експериментальної роботи;
        виховувати   активну, креативну особистість;
        формувати компетентності учнів.
Звичайно, час  та інтереси дітей корегують  формулювання, але суть  моєї діяльності  залишається  незмінною.  Досвід  та практика роботи  дають  можливість  відкидати те, що не приживається в конкретному  учнівському  колективі,  використовувати передовий досвід,  упроваджувати нові форми й методи навчання, як, наприклад, ІКТ протягом останніх п’яти років.
Науково-методична проблема, над якою я працюю другий рік, звучить “Підвищення ефективності навчання за допомогою ІКТ”. В своїй роботі я активно використовую сучасні «хмарні технології» і намагаюсь долучати до них учнів.
Шляхи реалізації науково-методичної проблеми здійснюються через урок та позаурочну діяльність. Особливу увагу я приділяю самостійній роботі учнів під керівництвом учителя.
1) Урок.
§  Теоретичні знання;
§  Залучення учнів до активної роботи на уроці, використовуючи інтерактивні технології;
§  Вирішення проблемних питань;
§  Практична направленість – компетентнісний підхід.
§  Корекція і контроль за засвоєнням знань, умінь, навичок.
§  Проектні роботи.
2) Позаурочна діяльність.
  Практична направленість.
  Проектна діяльність
3) Домашня та самостійна робота учнів.
§  Впровадження елементів дистанційного навчання
§  Надання допомоги в засвоєнні знань.
§  Корекція і контроль умінь. і навичок.
Проектна діяльність
Триєдина концепція діяльності



Хочу докладніше зупинитися на можливостях ІКТ та моєму доробку в даному питанні.
 На своїх уроках я систематично використовую відео- і комп’ютерну техніку   та можливості  Інтернету з метою демонстрації малюнків, графіків, динамічних зображень та ін., для контролю знань застосовую  тестування, для  самостійної роботи - створення міні-проектів. До  роботи залучаються як групи, так і окремі учні.    
Нові форми організації навчання за допомогою ІКТ, які я використовую у своїй роботі: 
Відеолекція або слайдлекція.
Онлайн-тестування
Створення блогів, сайтів,
Створення каналу на YouTube.
Метою цієї роботи є надання учням допомоги в отриманні необхідної інформації в умовах неможливості або обмеження відвідування школи. Учні можуть в зручний час переглянути відеолекцїї, пройти тестування (миттєво отримуючи результат), переглянути теоретичну інформацію, отримати відеоілюстрацію теоретичним відомостям тощо.
Суспільно-політичні події, які мали місце в Україні, відбилися на організації навчально-виховного процесу.  Це  спонукало мене до створено ряду  відеолекцій. Така форма навчання  дає учням вичерпну  інформацію  з конкретної проблеми і містить перелік різноманітних  завдань. Наприклад,  працюючі  над  відеолекцією  “Фізичні та хімічні явища”, учні  не лише опрацювали теоретичний матеріал, а й виконали практичні  завдання, що дало можливість вчителю оцінити роботу кожного.
Я створила такі відеолекції:
1. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
2. Взаємодія солей з металами.
3. Взаємодія солей з основами. Реакції обміну.
4. Складання рівнянь хімічних реакцій.
До роботи  по створенню  відематеріалів  я  залучаю  й   учнів. Так в 2013-14 навчальному році учениця  7 класу  Самсонова  Катерина на районному етапі МАН з інформатики представила роботу  “Валентність. Складання формул по валентностям елементів”, яка посіла ІІІ місце. Ця робота розміщена на моїх блогах та на шкільному сайті.
З метою розміщення інформації мною створено блоги за різними темами. Блоги містять велику кількість корисної для учнів інформації, тому учні ними активно користуються. І не тільки мої учні, оскільки дана інформація відкрита в Інтернеті для усіх, кому така інформація потрібна.
Блоги створені мною:
Навчальні матеріали з хімії для учнів http://117himia.blogspot.com
Портфоліо вчителя хімії Цорінової Н.С.  http://portfolio-117.blogspot.com/
Хімія 7-8 клас  http://hymia7klas.blogspot.com
Металічні елементи та їхні сполуки http://metal-element.blogspot.com Неметалічні та металічні елементи    http://allotropia-s.blogspot.com
та інші.
Мій блог “Навчальні матеріали з хімії для учнів” містить інформацію для 8 класу по темі “Основні класи неорганічних сполук”. Блог містить центральну частину та бокові панелі (цю структуру можна змінювати у налаштуваннях, вибираючи те, що буде зручно саме для вас).
В цьому блозі є такі матеріали:
1.    Зміст блогу (перелік сторінок).
2.    Головна сторінка, де розміщується актуальна інформація.
3.    Сторінка про класифікацію неорганічних речовин
4.    Основні оксиди та відповідні їм гідроксиди.
5.    Хімічні властивості основних оксидів.
6.    Кислоти та їх властивості.
7.    Амфотерність. Амфотерні гідроксиди.
8.    Солі. Хімічні властивості солей.
9.    Тест “Чисті речовини та суміші”
10. Складання рівнянь реакцій, що характеризують хімічні властивості кислот.
На сторінках блогу я розміщую мої відеоматеріали, презентації, створені мною та моїми учнями, а також цікаві презентації інших авторів (із зазначення автора).
Також, я створюю кросворди, щоб учні могли не тільки перевірити свої знання, а й цікаво провести час за повторенням матеріалу з хімії. Ці кросворди учні можуть скачати, роздрукувати та розв’язати.
 Сторінки блогу містять велику кількість відеоматеріалів. Ці матеріали дають учням уявлення про властивості неорганічних сполук. Бокова панель  містить додаткову інформацію – про автора, різноманітні ілюстративні матеріали, статистику відвідування і т.д. Тести розміщені в блогах дають можливість ознайомитися з типовими питаннями по темі.
Блог “Хімія 7-8 клас” містить інформацію по домашнім завданням для учнів на І семестр. Відеолекції про складання формул сполук по валентностям елементів, інформацію про правила техніки безпеки на уроках хімії, та корисні посилання для  ознайомлення з додатковими матеріалами по темам навчання.
Статистичні дані свідчать про те, що такі матеріали мають популярність. Вони переглядаються не тільки моїми учнями, а й Інтернет-користувачами з України та інших країн.
З 2009 року я в своїй роботі використовую елементи дистанційних технологій – домашні завдання учні виконують в Інтернет-середовищі. Мої сторінки розміщено в системі дистанційного навчання MOODLE.
Електронні навчальні курси, які розробляються на платформі дистанційного навчання Moodle, складаються з електронних ресурсів двох типів:
а)    ресурси, призначені для подання змісту навчального матеріалу, наприклад, електронні конспекти лекцій, мультимедійні презентації лекцій, методичні рекомендації тощо;
б)    ресурси, що забезпечують закріплення вивченого матеріалу, формування вмінь та навичок, самооцінювання та оцінювання навчальних досягнень учнів, наприклад, завдання, тестування, анкетування, форум тощо).
Автоматичне керування доступом учня можливе практично для всіх завдань. Можна включити початок його виконання і можна додати параметр закінчення його виконання. Після закінчення терміну учень виконати завдання (пройти тест, надати відповідь на завдання і т.д.) уже не зможе.
         Окремі налаштування є для тестів. Можна налаштувати початок тестування, термін закінчення тестування, можна  обмежити час виконання тесту, можна надати пароль для проходження тесту. При додаванні тестів можна користуватися каталогами питань, що завантажені в moodle, а можна  складати питання безпосередньо під час створення відповідного тесту.
          В тестах є можливість використовувати різноманітні завдання:
·       на вибір однієї правильної відповіді,
·       на вибір декількох правильних відповідей,
·       на відповідність,
·       написання есе – це питання відкритого типу, користувач додає відповідь у вигляді кількох речень.
·       коротка відповіді питання відкритого типу, учень дає відповідь у вигляді слова чи декількох слів.
·       вірно-невірно, завдання виглядає як твердження з яким погоджується або не погоджується учень.

Moodle має велику кількість контролюючих модулів. Контроль виконання завдань та оцінювання здійснюється на всіх етапах роботи учнів. Викладач може оцінити будь-який вид діяльності в навчальному курсі, а також написати відгук до будь-якої роботи, в якому може вказати недоліки та шляхи вирішення труднощів, що виникли.
По-перше, є можливість відстежити коли учень заходив в дистанційний курс, скільки часу він на це витратив і які були його дії. По-друге, є можливість переглядати загальний протокол групи, а також всіх хто заходив на курс і виконував певні завдання. По-третє система сама виставляє оцінки за виконання тестів, що має своє відображення в протоколах. Якщо учитель не згоден з оцінкою системи, або з певних причин система не зарахувала деякі правильні відповіді, є можливість відкоригувати оцінки в ручному режимі і надати відповідні коментарі з цього приводу.
Важливою особливістю Moodle є те, що система створює та зберігає портфоліо кожного слухача: усі роботи, що він   зробив, оцінки, коментарі викладача, усі повідомлення на форумі.
Аналіз участі учнів олімпіадах дає змогу констатувати: інтенсивне використання дистанційного домашнього тестового контролю знань практично до кожного уроку – позитивно відбивається на рівні навчальних досягнень учнів та, підвищує інтерес до предмета, що базується на ґрунтовних знаннях.
Крім використання ІКТ, я приділяю велику увагу впровадженню як традиційних так і інших інноваційних технологій в процес навчання. Це такі технології як технологія диференційованого навчання, технологія проблемного навчання, інформаційні технології навчання, інтерактивні технології навчання, проектна технологія.
Використання сучасних інноваційних технологій дає змогу:
1.    Підвищити активність учнів на уроках – майже 90% учнів приймають активну участь в роботі на уроці.
2.    Зацікавити учнів предметом – підготовка робіт МАН.
3.    Відвідування гурткових та факультативних занять.
На відкритих уроках я показую, які технології та як використовую на уроці.
Наголошую на необхідності підкріплення теоретичного матеріалу експериментом, і обов’язкове узгодження знань учнів з практичним використанням знань, умінь та навичок, тобто формування життєвих компетентностей учнів.

Формування творчої людини засобами хімії передбачає:
        Розв’язання на уроці та в позаурочний час різноманітних творчих завдань.
        Використання проблемно-пошукових методів.
        Урахування вікових  та індивідуальних особливостей учнів.
        Залучення до роботи на уроці всіх учнів класу.
Оскільки в школі важливим є не тільки навчання, а й виховна робота. Про це треба пом’ятати та використовувати для цього кожну мить на уроці та в позаурочній діяльності. І ті технології, які я використовую, дають мені такі можливості. Адже інтерактивні технології вчать учнів спілкуватися між собою, домовлятися, вчать культурі поведінки та мовній культурі.
На мій погляд, практичну спрямованість позакласної діяльності учнів  класу, де я є класним керівником, яскраво розкриває проект “Енергоефективні школи”.  За результатами діяльності  учні  школи були нагороджені  грошовою премією 180 тисяч грн. Робота продовжується вже третій рік. І діти, і вчителі і батьки приймають активну участь.

Підвищення рівня власної професійної компетентності
        підвищення кваліфікації (курси в ІППО  КУ ім.Б.Грінченка)
        самоосвітня діяльність;
        участь в семінарах, конференціях,
        навчання в дистанційній академії ВГ “Основа”;
        участь в он-лайн семінарах  ВГ “Основа”;
        курс по навчанню SMART в КУ ім.Б.Грінченка

Результативність роботи
За результатами проходження курсової  перепідготовки в 2012 р. я отримала звання методист-кореспондент кафедри природничо-математичної освіти і технології ІППО ім.Б.Грінченка.

Моя гордість:
Мельник Віталій  - ІІ місце місце  в  районному турі МАН (2011 -2012 н.р.), учасник конференції "Всеукраънський юнацький водний приз"
Клесова Юлія ІІ місце  місце  в  районному турі МАН (2011-12 н.р.)
Мартюк Єлизавета  І місце місце  в  районному турі МАН (2011-12 н.р.)
Ринк Олександра ІІІ місце місце  в  районному турі МАН  (2011-12 н.р.)
Смірнов Володимир  - ІІІ місце  в  районному турі МАН (2011-12 н.р)
Виноградова Христина – І місце в районному турі МАН (2012-13 н.рік), друкована робота в матеріалах міжнародної конференції.
Асєєва Дар'Я – ІІІ місце на районномутурі МАН (2012-13 н.рік)
Клочай Христана – ІІ  місце на районному турі МАН (2013-14 н.рік)
Асєєва Дар'я – І місце на районному етапі МАН (2013-14 н.р.)
Алфьорова Софія – ІІІ місце в районному турі МАН (2013-14 н.рік)
Варбанець Давид – І місце в районнома турі МАН (2013-14 н.рік.0
Мазур Дарина – науково-дослідна робота по дослідженню кислотності опадів, впливу їх на рослини, (2013-14 н.рік)
Варбанець Давид науково-дослідна робота по дослідженню властивостей білків та їх значення в живих організмах (2014-15 н.рік)
Заболотний Олег робота - "Поширення оксидів у природі" (2014-15 н.рік)

Варбанець Давид - ІІІ місце в районному турі МАН (2015-16 н.рік)

Смоголь Данило - ІІ місце в районному турі МАН (2015-16 н.рік)

Тютюнник Анна - І місце в районному турі МАН (2015-16 н.рік)

Кучеренко Ярослав - ІІІ місце в районному етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії (2015-15 н.рік)

Щороку учні посідають призові місця в районному турі олімпіади з хімії.
Предмет дослідження:  зміст, форми та методи організації навчання та контролю знань за допомогою ІКТ.
Об’єкт дослідження: навчально-виховний процес а саме контроль за виконанням домашніх завдань учнів 7-10 класів.
Шляхи розповсюдження досвіду
Мої друковані роботи
С таття «Системний підхід до організації учнівського колективу в малі групи з метою підвищення міжособистісних життєвих компетентностей » в матеріалах всеукраїнської конференції "Теорія і практика розвитку ключових компетенцій учнів 12-річної школи"; 2008 р.
Урок-тренінг комунікативних навачок  «Екологічні проблеми сучасного світу»; газета "Хімія" видавництва "Шкільний світ" ; 2009 р.
Урок з природознавства "Подорож у Всесвіті"; веб-публікація в Інтернет-виданні «Учительський Журнал он-лайн»; 2011 р.
Урок інтелектуальна гра "Основні класи неорганічних сполук"; веб-публікація в Інтернет-виданні «Учительський Журнал он-лайн»; 2011 р.
Розробка уроку, 10-й клас: "Фізичні власти-вості металів та їх поширеність у природі"; газета "Хімія" видавництва "Шкільний світ"; 2012 р.
Стаття  “Дистанційна підтримка уроків хімії”  в матеріалах Всеукраїнської науково-практичної конференції “Організаційна культура ЗНЗ”; 2013 р.
Розробка уроку, 11-й клас: "Поняття про пластмаси, синтетичні каучуки, гумму»; газета "Хімія" видавництва "Шкільний світ" ; 2013 р.
Стаття  “Розширення форм та методів робота за допомогою ІКТ”  в матеріалах науково-практичної конференції (матеріали готуються); 2014 р.

Участь в семінарах, конференціях, методичних об'єднаннях різних рівнів
а)    квітень 2014 року участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції "Сучасні тенденції розвитку організаційної культури та її вплив на ефективність діяльності загальноосвітніх навчальних закладів". Виступ на конференції "Розширення методичних засобів та форм навчання за допомогою ІКТ".
б)    квітень 2013 року участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції "Механізми управління розвитком організаційної культури загальноосвітнього закладу". Виступ на конференції та стаття в матеріалах конференції "Дистанційна підтримка уроків хімії".
в)    6 листопада 2012 року о 15.30 в ІППО КУ імені Бориса Грінченка (пр. Тичини, 17) участь в роботі семінару для методистів РНМЦ, голів РМО вчителів хімії, методистів-кореспондентів. Тема семінару: "Особливості проведення ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2012/2013 н.р."
г)     22 серпня 2012 року у ліцеї № 100 «Поділ» було проведено міську науково-методичну конференцію для методистів РНМЦ, голів районних методоб’єднань, вчителів хімії «Перспективи розвитку шкільної хімічної освіти у 2012/2013 навчальному році». 
д)    Виступ на секційному засіданні під час серпневої конференції 2013 року.
е)    16  травня 2012р. ДЕНЬ ГАЗЕТИ «Хімія.Шкільний світ» , участь в семінарі-тренінгу «Дистанційна освіта».
ж)  виступ перед слухачами курсів підвищення кваліфікації ІІ категорія весна 2012 р. (березень)
з)     09.11.2011 р. в ІППО КУ імені Бориса Грінченка (пр. Тичини, 17) семінар для вчителів хімії, які викладають хімію в 10-11 класах на академічному рівні за підручниками Попеля П.П. Тема семінару:«Особливості викладання хімії в старшій школі на академічному рівні». Виступ перед вчителями.
та інші.
Висновок
1.    Хід уроку повинен бути правильно продуманий, містити систему логічно вмотивованих дій – тому зазвичай готуючись до уроку вчитель сам (на свій розсуд) визначає як учні засвоїли матеріал, що був домашнім завданням. І часто густо на уроці з’ясовується, що уявлення учителя не зовсім правильні. І тоді урок іде іншим шляхом, або учитель на даному етапі ігнорує незадовільне засвоєння учнями навчального матеріалу..
2.    При застосуванні елементів ДН при виконанні д/з ефективність підготовки учителя до уроку суттєво зростає, адже вчитель знає, який матеріал учні добре засвоїли, а на якому треба зосередити увагу на уроці. Тобто контроль виконання д/з має діагностичну функцію (одночасно і контролююча, і навчальна, і виховна, і спонукальна).
3.    Оцінка знань, умінь та навичок має бути об’єктивно правильною і відображати реальний рівень успішності учнів. Це дає можливість керувати процесом засвоєння знань, удосконалювати процес навчання, підвищує його ефективність.
4.    Використання дистанційних тестів висуває до учнів однакові вимоги, усуває суб’єктивізм, сприяє дотриманню єдності вимог. Важливо, що об’єктивність оцінки стимулює учнів до самооцінки.
5.    Результати роботи в ДК фіксуються (частково) в журналі, це робить їх вагомими, впливає. на посилення відповідальності учнів за навчальну роботу, виховання почуття власної гідності
6.  Тестове оцінювання заохочує учнів до системної праці, підвищує рівень засвоєння знань, стимулює навчальну активність учнів
7.    Є певна категорія учнів, для якої застосування комп’ютерних технологій для навчання є більш привабливим способом здобування знань. Це стосується учнів, які досить сором’язливі, невпевнені в собі. Відпрацьовуючи матеріал уроку із застосуванням комп’ютерних технологій, такий учень розкривається, оскільки процес навчання здійснюється без сторонніх, ї рівень знань та особливо рівень навчальних досягнень у таких учнів стає значно вищим, ніж за традиційної системи навчання.
Але комп’ютер не замінює вчителя, а лише змінює його функції в процесі навчання. Виховна функція полягає в залученні учнів до систематичної роботи, виробленню в них вольових якостей та почуття відповідальності. Ефективність засвоєння учнями навчальної інформації підвищується при усвідомленні систематичності контролю.
       Переваги  використання ІКТ:
-        індивідуалізація навчання;
-        інтенсифікація самостійної роботи учнів;
-        урізноманітнення форм подання інформації і типів навчальних завдань;
-        зріст об’єму виконаних на уроці завдань (економія часу, потрібного для вивчення конкретного матеріалу, в середньому становить 30%, а здобуті знання зберігаються в пам’яті значно довше);
-        розширення інформаційних потоків при використанні Інтернету;
-        посилення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту;
-        інтегрування звичайного уроку з комп’ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним;
-        створення навчальних середовищ, які забезпечують учнів навчальними матеріалами та додатковими можливостями щодо навчання
-        пропонована технологія спонукає вчителя шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання, стимулює його професійний ріст та подальше засвоєння комп’ютера;
-        застосування ІКТ дозволяє вчителю за короткий час отримати об’єктивну картину рівня засвоєння навчального матеріалу всіма учнями та своєчасно його коригування;
-        засвоєння учнями сучасних інформаційних технологій – це можливість проявити свої творчі здібності.
Система оцінювання покликана визначати на кожному етапі навчання рівень успішності учнів відповідно до вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, рівень компетентності учнів, їх готовності до застосування засвоєння знань на практиці. Адже навчальна діяльність повинна не просто дати людині суму знань, а сформувати комплекс компетенцій.
          З метою реалізації проблеми підвищення якості хімічної освіти шляхом удосконалення методики проведення сучасного уроку з упровадженням різних форм і методів навчання, які направлені на популяризацію хімічних знань, розвиток інтересу до сучасної хімічної науки
У навчальному процесі вчитель виступає в новій ролі – організатора самостійної пізнавальної діяльності учнів і консультанта. Досвід та професійна майстерність вчителя спрямовується на стимулювання процесу самоосвіти, діагностику та координацію діяльності всіх суб’єктів навчальної діяльності.
застосовуючи інформаційно-комунікаційні методи на своїх уроках, враховуючи при цьому вікові особливості учнів, я виховую особистість, яка вміє відповідати за свої вчинки, доводити свою думку, поводитися в колективі. Учні отримують корисні навички щодо роботи з літературою і комп’ютером; вони вміють об’єктивно оцінювати себе і своїх товаришів, орієнтуючись на якість виконаного завдання, а не на особисті властивості. Виконуючи цікаві завдання, учні краще пізнають і розвивають свої можливості, стають більш упевненими у собі.
Отже, використання персонального сайту дозволяє вчителю підвищити ефективність й результативність навчального процесу, підсилити освітні ефекти від застосування інноваційних та традиційних методик навчання, оскільки створюється можливість будування індивідуальних освітніх траєкторій учнів і забезпечується диференційований підхід до учнів з різним рівнем готовності до навчання.

Науково-теоретичне обґрунтування проблеми.
1.    Компетентнісний підхід в навчально – виховному процесі. Г.  Кравченко 2004.
2.    Положення вітчизняної психології про організацію навчально-пізнавальної діяльності. Л.С. Виготський, Д.Б. Ельконін, В.В. Давидов.
3.    Енциклопедія інтерактивного навчання. О. Пометун.
4.    Биков В.Ю., Кухаренко В.М., Сиротенко Н.Г., Рибалко О.В. Богачков Ю.М. Технологія створення дистанційного курсу: Навчальний посібник/ За ред. В.Ю.Бикова та В.М.Кухаренко – К.: Міленіум, 2008.
5.    Переклад статті "Дистанционное образование: плюсы и минусы", джерело: topcareer.ru
6.    За матеріалами http://2.ukrintschool.org.ua/moodle/

7.    За матеріалами http://vinformatics.at.ua/

1 коментар: